sunnuntai 11. marraskuuta 2012

LATE-hankkeen toimintaympäristö

Hankkeen toimintaympäristön peruslähtökohta on se, että opettajan interaktiivisen esitystaulun näkymä näkyy myös oppilaan tabletilla. Tämä toteutetaan SMART Bridgit-kokousohjelmalla ja sen iPad-versiolla. Näytön "siirron" lisäksi ohjelma mahdollistaa oppilaiden interaktiivisen osallistumisen esitystaululla työskentelyyn. Bridgitissä on myös monipuolinen keskustelutoiminto, jonka käyttöä opettaja pystyy helposti säätelemään.

Toimintaympäristön tärkein ohjelma on SMART Notebook, yhteisöllisen oppimisen ohjelmisto, jolle opettaja voi etukäteen luoda tuntitiedostonsa tai hän voi käyttää valmiita tuntipohjia, joita voi ladata useista eri kohteista. Tunnin aikana opettajan johtama työskentely tapahtuu pääosin Notebookilla (esim. muistiinpanot ja interaktiiviset tehtävät). Opettajan materiaalista voidaan koostaa myös tehtävätiedosto, joka siirrerään oppilaille iPadin Notebook-ohjelmalla käsiteltäväksi.

Notebookiin intergroitu SMART Response VE on arviointiohjelma, joka mahdollistaa arviointien suorittamisen suoraan Notebookista. Kysymys tai kysymyssarja lähetetään palvelimeen, johon oppilaat kirjautuvat iPadin (tai minkä tahansa nettiin "yltävän" mobiililaitteen) selaimella. Kysymykset voivat olla etukäteen valmisteltuja tai yksittäisiä, välittömiä kysymyksiä. Niihin voidaan vastata joko anonyymisti tai nimettyinä.

Tiedostojen siirrossa käytetään hyväksi pilvipalveluja. Tottijärven koulussa on käytössä Dropbox ja toisia hankkeeseen lähteviä kouluja kannustetaan ottamaan käyttöön muitakin tarjolla olevia palveluja kokemusten saamiseksi. Jaettuja kansioita käyttämällä opettaja saa jaettua tiedostoja nopeasti oppilaiden käyttöön, jopa kesken tunnin.

Tarvittaessa oppilaat palauttavat töitään opettajalle sähköpostilla. Paperitulosteista ei vielä olla juurikaan puhuttu, toki alustavia kartoituksia koulukäyttöön soveltuvasta AirPrint-tulostimesta on tehty.

Edellä kuvattu toimintaympäristö on LATE-hankkeen perusta ja nimenomaan luokassa tapahtuvan opetuksen toimintaympäristö. Langaton verkko ja tablettitietokone per oppilas tarjoavat opetukseen huikean määrän mahdollisuuksia ja niitä on tarkoitus ryhtyä tutkimaan, mahdollisuuksien rajoissa!


LATE-hankkeen toimintaympäristö kaavakuvana.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti